Środa, 8 maja 2024

Jak sprawić, by Twój samochód trwał wiecznie (lub był blisko niego)

13 września 2020

Nie ma powodu, dla którego nie powinieneś być w stanie przeżyć co najmniej 12 lat i 150 000 bezproblemowych kilometrów z nowego samochodu - a to może znacznie ułatwić przełknięcie początkowej "inwestycji".

Ale kluczowym elementem jest właściwa opieka - i właściwa jazda. Samochody są bardzo podobne do naszych ciał; żyją jak Elvis - i nie spodziewają się żyć zbyt długo. Ale traktuj swoje ciało (i samochód) z troską i szacunkiem - i obydwa powinny trwać bardzo długo.

Aby cieszyć się korzyściami płynącymi z długiego życia samochodem, należy pamiętać - i starać się żyć według - następujących zasad:

1) Regularna konserwacja zgodnie z zaleceniami fabrycznymi Nie tylko wymiana oleju, ale ogólna konserwacja, w tym okresowe przeglądy układu hamulcowego, układu chłodzenia, skrzyni biegów - i tak dalej. Większość producentów samochodów dostarcza harmonogram serwisowania swoich nowych samochodów, wyszczególniając co należy zrobić (i kiedy) w zależności od osiągniętego przebiegu lub upływu czasu. Nie są to "sugestie" - są one tam z jakiegoś powodu. Ignoruj je na własne ryzyko. Jako przykład: Brak okresowo przepłukiwanego układu hamulcowego ABS może prowadzić do przedwczesnej awarii dużych (i drogich) części, takich jak pompa ABS. 2) Zrozumienie różnicy między "normalnym" a "poważnym" użytkowaniem Jeżeli nie przeczytasz drobnego druku, możesz mieć wrażenie, że wystarczy wymiana oleju i filtrów i tak dalej raz na pół roku lub 6000 mil, podczas gdy w rzeczywistości jazda kwalifikuje się jako "poważne użytkowanie" - a okresy między wymianami są w rzeczywistości znacznie krótsze. Producenci samochodów utrzymują swoje "normalne" okresy międzyobsługowe - które w dzisiejszych czasach są zwykle dość hojne - co sprawia, że wydaje się, że potrzeba rutynowej obsługi serwisowej prawie zniknęła (co w konsekwencji oznacza oszczędność czasu i pieniędzy). Jeśli jednak mieszkasz w mieście/podmieściach, a twoja jazda obejmuje wiele postojów i pracy, to zazwyczaj kwalifikujesz się do "poważnych" (lub "ciężkich") interwałów, które zwykle są znacznie krótsze. W obu przypadkach ważne jest, aby przestrzegać właściwego rozkładu jazdy. Nawet jeśli w końcu wydasz dodatkowe pieniądze rocznie na wymianę oleju i filtrów, to jest to o wiele tańsze niż przedwcześnie zmęczony silnik - i rachunek za nowy samochód, który zastąpi stary.

3) Kompetentna obsługa przez przeszkolonych techników Dzisiejsze samochody są bardziej skomplikowane niż kiedykolwiek, a praca "zrób to sam" może skutkować nieudanymi naprawami lub (lub co gorsza, niewłaściwie wykonaną obsługą, która przyspiesza zużycie). Upewnij się, że osoba pod maską samochodu wie, co robi - i unikaj pokusy samodzielnego załatwiania spraw, chyba że rozumiesz, co robisz i masz odpowiednie narzędzia do wykonania tej pracy.

4) Styl jazdy Ta ostatnia jest często czynnikiem przerywającym transakcję. Częste uruchamianie pełnej przepustnicy, późne (i ostre) hamowanie, rzucanie samochodem na zakrętach - to wszystko sprawia dużo radości, ale oprócz zabijania przebiegu gazowego i przedwczesnego zużycia opon, oznacza to również krótszą żywotność silnika, skrzyni biegów, hamulców, części zawieszenia i tak dalej. Gładka, stabilna jazda wydłuży żywotność wszystkich tych elementów - i całego samochodu. Oszczędzisz również na gazie i oponach.

Kilka sugestii dotyczących rozstania:

Jeśli posiadasz manualną skrzynię biegów, włączaj sprzęgło płynnie - bez "jazdy" (co spowoduje szybsze jego zużycie). Nie trzymaj sprzęgła na biegu jałowym na lekkim biegu; to nakłada na nie nadmierne obciążenie - co może prowadzić do wczesnej awarii. Zamiast tego należy wcisnąć sprzęgło, ustawić skrzynię biegów w pozycji neutralnej i poczekać, aż zmieni się światło. Następnie włączyć sprzęgło, ustawić pojazd na biegu i jechać dalej.

Jeśli masz automatyczną skrzynię biegów, podczas opuszczania pojazdu użyj hamulca postojowego. Wrzucenie go do "parku" bez uprzedniego włączenia hamulca postojowego może nadmiernie obciążyć skrzynię biegów, zablokować ją na biegu, a nawet spowodować kosztowne uszkodzenia, które będą wymagały holowania.

Jeśli masz samochód ciężarowy lub SUV z niepełnym napędem na cztery koła, unikaj włączania napędu 4WD na suchej, gładkiej nawierzchni. Nigdy nie należy włączać napędu 4WD na suchych, utwardzonych drogach. (W przypadku pojazdów z DWD, system automatycznie dostosuje się do danych warunków).

Należy stosować odpowiednią ilość paliwa określoną przez producenta. Mimo, że nowoczesne samochody mogą samoczynnie dostosowywać się do paliwa oktanowego (zapobiegając uszkodzeniom w wyniku "stukania", które mogłyby się pojawić w przeciwnym wypadku), to i tak będziesz miał mniejsze przebiegi i w konsekwencji niższe osiągi. Paliwa niemarkowe mogą również nie mieć takiej samej ilości detergentów i dodatków do układu paliwowego jak gaz markowy. Unikaj tankowania na stacjach benzynowych, na których stare (lub wodorozcieńczalne) paliwo może stanowić problem.